v 16

Veckorna flyger förbi. Men ska ha mitt ultraljud i v 20, trodde det skulle vara i v 18 hade jag bara fått vänta cirka två veckor till.. men är där fullbokat så är det.



Vecka 16
Fostret: Barnet mäter 14-16 cm och väger knappt 110 g och växer fortfarande snabbt där det flyter i fostervattnet. Fostersäcken innehåller ca 1,8 dl fostervatten efter 16 veckor.
 Naglarna på fingrarna utvecklas och ögonen, näsan och öronen är välformade.
 Skelettet hårdnar och blir mer förbenat. Hörseln är nu skarp och även fast
 ögonen fortfarande är slutna kan fostret kan skilja på ljus och mörker.
Kroppen täcks av ett fint, dunigt lagunohår. Fortplantningsorganen fortsätter
utvecklas och någonstans mellan vecka 16-17 kan man urskilja penis eller vagina.
Fostret kan nu utföra mer komplicerade rörelser såsom att ta tag om navelsträngen,
suga på sina fingrar och anlägga komplicerade ansiktsuttryck
.



Källa: http://www.niomanader.se/content.asp?ID=60



Bebis

Bebisen är 10,5 till 11,5 cm lång och väger omkring 80 g. Navelsträngen börjar flyttas längre ner på bebisens mage. Bebisen sparkar och rör sig ständigt vaken tid. Många kvinnor känner den sparka första gången mellan vecka 16 och 20.
Källa: http://www.minbebis.com/gravid_vecka_16.html



Skiljer ju mycket från varje sida.
Har sammandragningar var dag, kallas Braxton Hicks men är rädd de kommer påverka livmodern om jag har det varje dag. Men får prata med min barnmorska om det. Häromdagen på morgonen så blev min mage mega hård, kände livmodern ända uppe vid naveln och det gjorde ont, lite rädd blir man... Någon sa till mig att livmodern blir större om man varit gravid innan. Om det stämmer vet jag inte.

Har skit ont i ryggen av att ha kört från mamma som bor i Helsingborg, tar två timmar ju. Usch nej hatar att åka långt, hade tagit tåget om inte nu Anton hatat det. Ska bli skönt att flytta och få mer plats, det känns så äckligt trångt här nu faktiskt. Blir mindre och mindre för var dag.

Har gått ner 5 kilo på två veckor för jag spytt så mycket, om det är farligt vet jag inte. Har ju mailat min bm men hon är nog på semester så får väl ringa den andra, men man kommer aldrig fram..
Dags att sova nu tänkte jag... Bara jag som är vaken.


Kommentarer
Postat av: sandra

självklart var det dig jag menade. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback